Anul Nou Evreiesc (Rosh Hashana), 17/18 septembrie 2012 (1 Tishrei 5772/5773).
Se apropie o mare sărbătoare pentru toti evreii, Anul Nou Evreiesc 5772/5773, care se sărbătorește timp de două zile (17 -18 septembrie 2012) începând din seara de 17 septembrie 2012.
Rosh Hashana (Anul Nou) este supranumită ziua de Cap a Anului (în ebraică ”roș”= cap; ”șana” = an), Yom Ha Zikaron (Ziua Amintirii, evreii comemoreaza crearea lumii și își amintesc de responsabilitățile poporului ales de Dumnezeu), Ziua Judecății, ziua nașterii lumii și a omului de către Creator.
Salutul obișnuit al tuturor evreilor în această perioadă este ”Shana Tova!” (în ebraică ”shana” = an; ”tova” = bun), adică ”Să ai un an bun!”
Data Anului Nou variază în fiecare an deoarece calendarul evreiesc este lunisolar, cu 12 luni, dar schimbarea anului se produce toamna, în septembrie - octombrie. Anul Gregorian 2012 corespunde anului 5772 ebraic. În Israel se folosesc ambele calendare. Cele 12 luni din calendarul ebraic corespund, în ordinea lor cu cea a zodiilor lunare. Ele sunt aceleași, ca ordine și denumire, cu o singură excepție: în locul zodiei racului este capricornul și invers. Lunile anului din calendarul ebraic sunt: 1. Tișrei (septembrie - octombrie); 2. Heșvan (octombrie - noiembrie); 3. Kislev (noiembrie - decembrie); 4. Tevet (decembrie - ianuarie); 5. Șvat (ianuarie - februarie); 6. Adar (februarie - martie); 7. Nisan (martie - aprilie); 8. Yiar (aprilie - mai); 9. Șivan (mai - iunie); 10. Tamuz (iunie - iulie); 11. Av (iulie - august); 12. Elul (august - septembrie).
După tradiția iudaică talmudică (în ebraică ”talmud” are sensul de studiu, învățătură), în Talmudul de Rosh Hashana se menționează că poporul evreu are patru începuturi de an:
1. La 1 Tișrei este Anul Nou după ziua nașterii lumii, momentul când a fost creat primul om: Adam, calculat a fi fost în 7 octobrie 3761 î.c. În această zi, an de an, fiecare evreu își face o analiză a vieții din trecut, se roagă la Dumnezeu pentru iertarea păcatelor și a schimbării în bine;
2. La 1 Nisan este socotit ca început de an după ieșirea din Egipt și sărbătoarea Regilor. Dacă un rege își începea domnia înainte cu o lună de Nisan, la începutul anului (Nisan) intra în al doilea an de domnie; Se consideră an nou pentru evrei la ieșirea din Egipt deoarece acela a fost momentul când evreii s-au format ca națiune;
3. La 1 Elul este început de an pentru zeciueli. Când exista Templul, se aducea la această dată zeciuiala de animale și recoltă;
4. La 15 Șvat (ianuarie-februarie), Tu-Bi-Șvat, sărbătoarea anului nou al pomilor când fiecare evreu are obligația în această zi de a planta puieți și a consuma fructe din Țara Sfântă.
Cărţile sfinte spun că această perioadă a Anului Nou, este dedicată exclusiv judecăţii, soarta omului urmând să se pecetluiască la următoarea mare sărbătoare, Yom Kippur, Ziua Ispăşirii.
Zilele dintre Roş Hașana şi Yom Kippur (zece la număr) sunt considerate ca făcând parte din procesul sărbătorii şi sunt numite în ansamblu „Cele zece zile ale căinţei”. Aceste zile au o încărcătură religioasă aparte, culminând cu Ziua Răscumpărării (Yom Kippur). Când se referă la aceste zile, Talmudul spune că, de Rosh Hashana, cei care sunt în mod evident drepţi sunt înscrişi imediat în cartea vieţii, iar cei care sunt în mod clar nelegiuiţi sunt înscrişi în cartea morţii şi toţi ceilalţi sunt clasificaţi ca „Beinonim” (la mijloc). Soarta lor se decide pe baza acţiunilor pe care le întreprind în aceste zile. Talmudul spune în continuare că toţi evreii din ziua de azi ar trebui să se considere „benonim” şi în consecinţă să-şi îndrepte faptele în aceste zile, pentru că ele pot atârna greu în balanţa în care Dumnezeu îşi cântăreşte hotărârile.
Cel mai important obicei la Anul Nou Evreiesc este, probabil, suflatul din Șofar (corn de berbec). Sunatul din șofar simbolizează ”trezirea” poporului pentru a medita la faptele sale din trecut și schimbarea în bine a lucrurilor rele. Este un prilej ca fiecare să devină mai bun. Șofarul prevestește Ziua Judecății și sunetele acestuia se aud în cele două zile ale Anului Nou. În fiecare zi se suflă din șofar la sinagogă, de o sută de ori, folosindu-se patru tonuri diferite. Dacă Rosh Hash ana cade într-un șabat (ziua a VII-a de odihnă - sâmbătă) atunci nu se suflă din șofar.Marele rabin Maimonide considera că sunetele șofarului ar însemna atenționarea evreilor, ca și cum s-ar spune:
”Deșteaptă-te, trezește-te din somnul tău! Meditează la faptele tale și pornește spre pocăință!”
Cornul de berbec aminteste evreilor de sacrificiul lui Isaac. Dumnezeu l-a testat pe Avraam poruncindu-i să îl sacrifice pe fiul său drag și mult așteptat care era menit să împlinească promisiunea că Avraham va deveni tatăl poporului ales. Avraam s-a supus, dar înainte să poată îndeplini porunca, i s-a spus să se oprească pentru că și-a dovedit credința în Dumnezeu și și-a câștigat locul ca tată al poporului evreu. În loc să-și sacrifice fiul, Avraam a sacrificat pentru Dumnezeu, un berbec. Cornul berbecului aminteste de acel eveniment și de meritul lui Avraam și al fiului său, Isaac.
O altă tradiție de lungă durată este numită Tashlikh; un ritual prin care credincioșii merg pe jos până la un pârâu sau un râu unde golesc buzunarele lor (în care au avut pus ceva, de exemplu pesmet), simbolizând lepădare de păcatele lor din anul precedent. Acest lucru se face de obicei după - amiază, în prima zi de Rosh Hash ana. Practicile sărbătorii au scopul de a îndrepta caracterele oamenilor.Cina de Anul Nou este decorată cu lumânări de sărbătoare aprinse, și de pe masă nu lipsesc fructele proaspete de sezon, în special strugurii. Printre alimentele tradiționale este pâinea de sărbătoare, cunoscută cu numele de Halla, în mod normal albă și împletită, prăjitura cu miere și peștele (simbolizează prosperitate și belșug).
Cele mai populare alimente ce se mănâncă de Rosh Hashana sunt merele și pâinea înmuiată în miere, simbolizând un nou an dulce.
Va dorim tuturor: "Un An Nou si Dulce"-"Shana Tova Umetukah"-"שנה טובה ומתוקה"!
The traditional New Year song:
Shanah halcha, shanah ba'ah
ani kapai arimah;
shanah tovah lecha, Aba,
shanah tovah lach, Ima,
shanah tovah, shana tovah!
Shanah tovah ledod gibor
asher al hamishmeret
ulechol noter, ba'ir, bak'far,
birkat "chazek" nimseret
shanah tovah, shanah tovah!
Shanah tovah, tayas amitz,
rochev bimerom shamaim,
verov shalom melach ivri,
oseh darko bamayim
shanah tovah, shanah tovah!
Shanah tovah lechol amel
benir vegam bemelet,
shanah tovah umetukah
lechol yaldah veyeled!
Shanah tovah, shanah tovah!
A GOOD YEAR
A year went, a year is coming
I raise my hands;
a good year to you, Dad,
a good year to you, Mom,
a good year, a good year!
A good year to uncle-hero
who is on guard duty
and to each guard, in the city or village
a "be strong" blessing is passed to them
a good year, a good year!
A good year oh brave pilot,
riding in the heights of heavens,
and much peace oh Hebrew sailor,
making his way in the water
a good year, a good year!
A good year to everyone toiling
in a field or in a mortar
a good and sweet year
to every girl and boy!
A good year, a good year!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu